سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کوسن به چه معناست؟

کوسن به نوعی بالش یا بالشتک گفته می شود که به عنوان ابزاری برای راحتی بیشتر، زیر دست ها یا پشت کمر از آن استفاده می شود. این بالشتک نرم و راحت، هم می تواند روی مبل و راحتی و تخت مورد استفاده قرار گیرد و هم روی زمین. محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

کلم? کوسن در برخی لغت نامه ها، به معنای نوعی گیاه برای درمان برخی دردهاست. البته از این معنا در زندگی روزمر? امروز، بسیار کم استفاده می شود و به محض شنیدنِ آن یادِ همان بالشتک های کوچک و زیبا می افتیم.

در گذشته های دور در بسیاری اقوام از نوعی کوسن بسیار بزرگ و البته کمی سفت برای پذیرایی از میهمانان برتر و بزرگان قبیله استفاده می شد که دقیقاً مانند متکاهای امروزی بود اما با ارتفاعی بیشتر و کمی بزرگتر. البته امروزه هم از همان متکاهای بزرگ یا همان کوسنها استفاده می شود ولی با طرح و رنگی تقریباً متفاوت تر.

در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز به مقدار زیادی از کوسنها استفاده می شود چون اروپایی ها نیز با توجه به مدارک به دست آمده از قرن ها قبل، ابزاری کوسن مانند را در امپراطوری ها و پادشاهان قدیمی خود داشته اند اما چیزی که مسلم است، اینکه کوسنها از آسیا به اروپا رواج پیدا کرده اند و امپراطوری های بزرگی مانند امپراطوری ایران، از نژادهای پیشرو در استفاده از این نوع وسایل راحتی بوده اند.

چون کوسن به نوعی برای آسایش و راحتی بیشتر افراد استفاده می شود، در ابتدا آن را وسیله ای کاملاً ضروری و اولیه نمی دانستند و فقط وجودش را پس از تکمیل وسایل ضروری زندگی، لازم می دیدند. اما امروزه با تولید و وارد شدن انواع و اقسام آن و رشد و شکل گیری انواع سلیقه از طیف ها و تفکرات مختلف، وجود و حضور آنها در منزل و آن هم در آغوش مبل هایمان یکی از اصلی ترین و ضروری ترین موارد هر خانه ای ست.

اکنون به جرئت می توان گفت در سراسر جهان بیش از هزاران طرح و رنگ از کوسن طراحی و تولید و به دست مصرف کننده رسیده است که هر کدام از آنها رنگ و بو و جذابیت خاص خود را دارند.

با این حجم تولید، اما بازارِ مصرف همچنان هم به شدت تشنه و خواهان طرح های جدیدتر و بکرتر از این بالشتک های نرم و زیباست. در همین چند ماه? نخستی که از سال 2018 گذشته است، فقط در اروپای غربی و فقط در کشوری مانند فرانسه چیزی در حدود 135000 جفت کوسن در فروشگاه های بزرگ فروخته شده است.

حال در این آمار، فروشگاه های کوچک و همچنین برخی سایتها و... در نظر گرفته نشده اند. همچنین این رقم فقط مربوط به 1 کشور اروپایی ست و اگر قرار باشد تمامی کشورهای اروپای غربی را محاسبه کرده و همچنین آمار فروش کشورهای اروپای شرقی را نیز به آن اضافه نماییم، به عدد سرسام آوری خواهیم رسید که نشان از علاق? وافر و بی حد و حصر مردم به استفاده از انواع کوسن در خانه هایشان دارد.

این اشیاءِ گرد یا مربعی یا مستطیلی یا استوانه ای، همان ابزار راحتی و لم دادن اجدادمان در قرن ها پیش است، که پس از طی کردن مسیری سخت و پر پیچ و خم، تقریباً با تغییرات محدودی به دست ما رسیده و جای شکرش باقیست که این مورد هم مانند بسیاری دیگر از آداب و رسوم و وسایل زندگی گذشته، نابود و محو نشده است.


فروشگاه اینترنتی دکوری فروشی

نویسنده: طیب عالی